آخر 10 مشاركات
الإيدز .. عقوبة ربانية (الكاتـب : عماد.... - مشاركات : 0 - المشاهدات : 9 - الوقت: 09:26 PM - التاريخ: 04-07-2020)           »          مظاهر الإعجاز النبوي في حديث الذباب (الكاتـب : عماد.... - مشاركات : 0 - المشاهدات : 8 - الوقت: 09:25 PM - التاريخ: 04-07-2020)           »          عداوة المستشرقين للنبي محمد صلى الله عليه وسلم (الكاتـب : عماد.... - مشاركات : 0 - المشاهدات : 8 - الوقت: 09:25 PM - التاريخ: 04-07-2020)           »          نموذج من كذب المستشرقين على علماء السنة والحديث (الكاتـب : عماد.... - مشاركات : 0 - المشاهدات : 8 - الوقت: 09:24 PM - التاريخ: 04-07-2020)           »          التدوين وأثره في صحة الحديث (الكاتـب : عماد.... - مشاركات : 0 - المشاهدات : 8 - الوقت: 09:23 PM - التاريخ: 04-07-2020)           »          لماذا لم تدون السنة كما دون القرآن ؟! (الكاتـب : عماد.... - مشاركات : 0 - المشاهدات : 8 - الوقت: 09:23 PM - التاريخ: 04-07-2020)           »          العسل دواء للبطن (الكاتـب : عماد.... - مشاركات : 0 - المشاهدات : 7 - الوقت: 09:22 PM - التاريخ: 04-07-2020)           »          الحديث المتواتر .. شروطه وأنواعه (الكاتـب : عماد.... - مشاركات : 0 - المشاهدات : 7 - الوقت: 09:22 PM - التاريخ: 04-07-2020)           »          تأخر التدوين هل فتح مجالاً للوضع ؟! (الكاتـب : عماد.... - مشاركات : 0 - المشاهدات : 7 - الوقت: 09:22 PM - التاريخ: 04-07-2020)           »          فأبردوها بالماء .. العلاج النبوي للحُمَّى (الكاتـب : عماد.... - مشاركات : 0 - المشاهدات : 8 - الوقت: 09:20 PM - التاريخ: 04-07-2020)



أضف رد جديد

قديم 08-14-2016, 06:01 PM   #1
عزي ايماني....


الصورة الرمزية عزي ايماني
عزي ايماني غير متصل

بيانات اضافيه [ + ]
 رقم العضوية : 350953
 تاريخ التسجيل :  Aug 2016
 أخر زيارة : 07-27-2017 (04:45 PM)
 المشاركات : 1,846 [ + ]
 التقييم :  50
لوني المفضل : Cadetblue
الصورة الرمزية عزي ايماني
تاريخ التسجيل: Aug 2016
المشاركات: 1,846
التقييم: 50
افتراضي الفرق بين الزوجة الشاطرة ، والزوجة اللى فاكرة نفسها شاطرة



ياريت تتعلموا وتعرفوا الفرق بين الزوجة الشاطرة ... والزوجة اللى فاكرة نفسها شاطرة !! .............. (والاتنين فى نفس المستوى فى كل شئ)
1- شهر العسل ....
الزوجة الشاطرة :- أنا ماباعرفش أطبخ خالص يابيبى .. .ولا أسلق بيض حتى .... احنا شهر العسل كل يوم نخرج ناكل بره ....
زوجها :- ولا يهمك يا حياتى ... كل يوم نخرج ناكل بره ... وبعد شهر العسل نبعت نجيب ديليفرى وأطبخ معاك كمان يا قمر ....
(علميا ... هى بت lower his expectations .... فأى مجهود حتعمله فى الطبيخ بعد كده حيسعد بيه ... ده غير أنها بتعمل فاونديشن واضح لعلاقتها بالمطبخ فى ذهن الزوج .... فبتلحقه وهو فى الهابى phase بتاعة شهر العسل اللى بيتقبل فيها أى حاجة وعلى قلبه زى العسل)
.......
الزوجة اللى فاكرة نفسها شاطرة (يوم الصباحية وحماتها موجودة) :- لا لا الا الطبيخ ... انا باعرف أعمل كل حاجة ... طب ايه رأيك أنى باعرف أدبح الطيور وأشيل راشها وأطبخها من الألف الى الياء ؟؟؟
حماتها سمعتها (وقبلت التحدى) فنزلت جابتلها ديكين رومى وخلتها تدبحهم وتطبخهم !!
(بتحكيلى أنها يوم الصباحية كله وقفته فى المطبخ وسامعاهم قاعدين يتكلموا ويضحكوا بره وماندمت على شئ ندمها على اسراعها فى الكلام وتباهيها بشطارتها فى الطبيخ ... وكانت هذه هى بداية مأساتها !! .... تحكيها لى وهى حزينة بعد مرور حوالى خمسة عشر عاما على هذه الواقعة والقصة حقيقية !!)
(علميا ... الهبلة turned on روح التحدى عند حماتها ... ده غير أنها علت أوى ال expectations بتاعة جوزها ... ولن يقبل منها الا مجهود 100% وأستذة فى المطبخ .. .والا تبقى بتهمل ومابتحبوش ومش عايزه تبذل مجهود) !!

2- المكواة ....
الزوجة الشاطرة :- يا روحى أنا ماباعرفش أكوى خالص !! وأخر مرة كويت حرقت ايدى وصباعى وقعدت بعديها عيانة فى السرير يابيبى ... يرضيك يحصل لى كده ؟؟ ... وكمان المكوجى مابياخدش كتير وده رزقه ... خد حبيبى قمصانك معاك وانت نازل وعدهم كام واحد وقل له مايجيبهمش غير وانت موجود عشان تتأكد أنه بعتهم صح ...
زوجها :- تكوى ايه لا !! انتى بتهزرى ؟؟ ... هاتى أنزلهم للمكوجى صدقة عننا !!
........
الزوجة اللى فاكرة نفسها شاطرة :- مكوجى ايه يا روحى ؟؟ هات انا اكويهم .. هو أنا يعنى ماباعرفش أكوى ؟؟ .... ونودى القمصان وممكن قميص يتوه وللا حاجة ... واهو نوفر الفلوس طالما عندنا مكواة !!
زوجها :- خلاص اللى يريحك ....
( بعد ولادتها قيصرى للمرة التانية بقت تودى القمصان عند المكوجى ... وجوزها شايل فى نفسه وحاسس أنها بقت بتتتنك ومش عايزه تشتغل فى البيت ويبدأ ينفخ ويفتعل المشاكل وفى مرة فى خناقة يقوم قايل لها :- ده حتى القمصان مابقيتيش تكويها وانا ساكت وصابر !!)

3- الزوجة الشاطرة ... من أول أسبوع فى الجواز اتفقت مع شغالة تجيلها مرتين فى الأسبوع .... حماتها طبعا استغربت وسألت جوزها :- وهى ماتنضفش ليه ؟؟ .. .قال لها يا ماما كتر خيرها أوى طبيخ وغسيل مواعين !! حتشيل ازاى هى سجاجيد ولا تشيل ستاير ولا تقلب مراتب ... ده أنا نفسى ماقدرش أعمل كده !!
الزوجة اللى فاكرة نفسها شاطرة :- لا لا أنا مش حدخل واحدة بيتى أبدا وحعمل كل حاجة بنفسى والله لو حموت نفسى ده بيتى مملكتى ... ومافيش حد حيعمل اللى أنا حعمله !!
(مش محتاجة أكتب اللى حصل .... المتزوجات عارفين)
4- الزوجة الشاطرة :- حبيبى أنا محتاجة عربية !! حتى لو عربية صغيرة .. .بس أنا مش حقدر أركب مواصلات خالص ولا حتى أمشى فى الشارع ... أنا باتبهدل أوى !!
الزوج ساعتها ممكن يعصلج شوية .... تقوم هى مدياهمله وتعمل عصيان مدنى سلمى وتتعوج العوجة ... فينزل يجيب العربية ..
.......
الزوجة اللى فاكرة نفسها شاطرة ... تعمل ملحمة التضحية ... ويبقى جوزها راكب عربية محترمة وهى بتتشعبط فى الميكروباصات وتحط القرش فوق القرش ... ولما تنزل تشترى الخضار تروح السوق وتستغلى الطماطم أم تلاتة جنيه ... وتقعد تمشى على رجلها فى الحر والزحمة عشان تلاقى طماطم ب اتنين جنيه ونص ... وفى الآخر ترجع البيت تلاقى جوزها بيقول لها :- أنا غيرت الموبيل وجبت أى فون .. .ايه رأيك فى المفاجأة دى ؟؟ ... فهى تفرح وتقول فى نفسها (الحمدلله ... شوفتى بقى تدبيرك جه بفايدة ازاى ؟؟) .....
5- الزوجة الشاطرة .... بعد كام سنة لما جوزها يبقى معاه فلوس أو تجيله فلوس تطلب منه يغيرلها العربية وتجيب حاجة أحسن ... حتى عشان الأولاد ...
.........
الزوجة اللى فاكرة نفسها شاطرة .... بعد كام سنة لما جوزها يبقى معاه فلوس أو تجيله فلوس يروح يغير عربيته ويجيب لنفسه حاجة محترمة ... وهى لسه بتتشعبط فى الميكروباصات ... ولو طلبت – بعد فيييييييييييين - منه عربية (وكانت واكلة حبوب شجاعة) :- انتى محتاجة العربية فى ايه ؟؟ ... ماحنا عندنا عربية أهه وعربيتى هى عربيتك .... وهى تبتسم !! ........ ...
(don"t blame others for cheaping you if you cheaped your self)

6- الزوجة الشاطرة .... (من أول سنة) وقبل العيد بحاجة بسيطة ... تبدأ تمهد له بخصوص هديتها وترمى كلام أن بنت خالتها جوزها بيجيبلها مش عارفة ايه دهب ... وبنت عمتها جوزها بيوديها تتفسح فين ... والكلام ليكى واسمعى يا جاره ... وجوزها طبعا بيفهم الرسالة وبيهيئ نفسه ...
.............
الزوجة اللى فاكرة نفسها شاطرة .... تتحنط جنب عشرين تلاتين عيد .... لحد ماتعفن وريحتها تطلع .... فاكرة أن جوزها من نفسه حينزل يشتريلها هدية !! .... لا لا ... ويزيد الطين بلة كمان لما جوزها بعد خمستاشر سنة جواز يفتكر أنه تقريبا ماجبلهاش هدية بالمعنى المفهوم ويقول لها :- تحبى أجيبلك ايه ؟؟ ... تقول له :- أنت أغلى هدية عندى ...
جود فور يو الصراحة !!

7- الزوجة الشاطرة ..... على فكرة أنا مش قادرة على مشاوير العيال لوحدى !! أنا مش حقدر أخرج غير مشوارين فى الأسبوع وأنت حتعمل بقية المشاوير معاهم ... أنا تعبانة مش قادرة !!
(علميا ... بتوثق الرابطة ما بين الأولاد وأبوهم .... بتشغل جوزها فيما ينفع .... بتحسسه بالمسئولية كأب ودى حاجة بتسعده .... تطبق المثل القائل ان لم تشغلى جوزك فى الحق ... شغل نفسه بالباطل)
.........
الزوجة اللى فاكرة نفسها شاطرة ..... تعمل هى كل المشاوير .... وتعيش ملحمة الشمعة التى تحترق .... وجوزها يرجع من الشغل يأنتخ على الكنبة ....
(علميا .... تزيد قناعته الشخصية أن دوره أنه يشتغل بس ويجيب فلوس ويبقى كتر خيره ... بتقلل احساسه بالمسئولية كأب ... يبقى عنده وقت فراغ فيبدأ يفكر فى حاجات مؤذية له هو شخصيا قبل ما تكون مؤذية ليها)

8- الزوجة الشاطرة من أول شهر فى الزواج...... جوزها :- يللا ياحبيبتى نروح لماما .... هى :- حبيبى مانا كنت لسه عندها الأسبوع اللى فات !! يا بيبى أنا باتكسف لما باروح ... كفاية أوى أروح معاك مرة اول كل شهر ... انت روح زى مانتا عايز .... وخلينى انا أروح معاك كفاية مرة فى الشهر يابخت من زار وخفف .... وللا عايزنى كل أسبوع أقول لك تعالى معايا لماما انت كمان ؟؟
المهم بعد نقاشات ولأن الدنيا لسه فى الأول بيقتنع ويسكت وبياخد على الوضع من الاول .....
(عملت حدود ... قللت من مرات التصادم والاحتكاك ... جعلت زيارتها غالية .... يابخت من زار وخفف)

الزوجة اللى فاكرة نفسها شاطرة ..... كل ما يقول يللا هى هوب يللا ... وفى كل مرة تروح ... تسمع كلمة من هنا على ضحكة من هنا على بصة من هنا على غمزة من هنا ... وتفضل ساكتة وشايلة شايلة شايلة شايلة .... لحد ما هوب ... .فى مرة تنفجر وتقول له أنا مش حعتب بيت أهلك تانى !!
(لم تضع حدودا .. .فكانت النتيجة ... الاستباحة !! .... وكانت نتيجة الاستباحة .. .الانفجار الكبير .... الذى سيعقبه بالتأكيد رد فعل من الزوج ....وكل ده عشان كانت فاكرة نفسها شاطرة)

9- الزوجة الشاطرة .... مانسيتش نفسها ولا مستقبلها وكملت دراستها ... ويمكن خدت اجازة من شغلها فى وقت صغر الأولاد العصيب ورجعته تانى .... جوزها فخور بيها وإن أظهر غير ذلك ....
الزوجة اللى فاكرة نفسها شاطرة .... اهملت نفسها تماما ونسيت نفسها بحجة بيتى وأولادى (الكلام المحفوظ) ... وظلت فى مكانها ... وزوجها يتقدم ويتقدم ... حتى يأتى وقت ينقطع فيه الحوار بينهما بسبب أنه قاعد دلوقتى فى الدور ال24 .... وهى لسه فى الدور التانى !!

10- الزوجة الشاطرة .... حتبتسم وهى بتقرا الكلام ده ... وعشان تبعد الحسد عن نفسها ... حتدخل تقول لا يا مروة مش للدرجة دى ... وتقوم قايلة حديث على آية قرآنية واهم حاجة البيت والعيال وربنا يخليلى جوزى يارب(وتعمل له مينشن)
الزوجة اللى فاكرة نفسها شاطرة .... حتدخل تكتب ... كان فين الكلام ده من زمان ؟؟ ... انا لله وانا اليه راجعون ... انضحك علينا واتغشينا باسم الدين ونصائح الأهل اللى ضيعتنا ... ولم ندرك الحقيقة الا مؤخرا ... ولا نستطيع حتى أن نتفوه باى شئ .. .والا تهمنا فى ديننا وأخلاقنا ....

عزيزتى الشاطرة ... بجد أنا عايزه أعرف ... انتى ازاى من أول يوم كنتى شاطرة كده !! مين علمك ؟؟ من فهمك ؟؟ جبتى الخبرة دى منين ؟؟ ... طب والدك ووالدتك ربوكى ازاى ؟؟ ... أرجوكى لو مكسوفة تكتبى عالوول ابعتيلى انبوكس وعرفينى من أين لك هذا الجمال وهذه الحكمة ؟؟
فالحكمة ضالة المؤمن ... انى وجدها فهو أحق بها



hgtvr fdk hg.,[m hgah'vm K ,hg.,[m hggn th;vm ktsih ah'vm hgah'vm hg.,[m hgtvr ah'vm th;vm ,hg.,[m



 

رد مع اقتباس
أضف رد جديد

مواقع النشر (المفضلة)

الكلمات الدلالية (Tags)
اللى, الشاطرة, الزوجة, الفرق, شاطرة, فاكرة, والزوجة, نفسها


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are معطلة
Pingbacks are معطلة
Refbacks are معطلة


المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
طريقة عمل المخ 2013 ، مقادير المخ 2014 اللهم توفيني ساجدة لَذَاْئـِـــــذَ وَ شِفـَــــــاءْ 1 10-13-2014 03:44 PM
طريقة عمل السويت 2013 ، لعمل السويت 2014 اللهم توفيني ساجدة عالمــــــــــــــــكِ أنتِ 0 03-01-2014 08:01 PM
السويت 2014 ، عمل السويت في المنزل 2014 ، اصنعى السويت باقل تكلفة 2015 لميس عالمــــــــــــــــكِ أنتِ 0 10-02-2013 04:21 PM
الفرق بين الزوجة والمرأة(الاعجاز اللغوي في القران) جابر المَواضِيــــع الإِســــلاَمِيٌـــة العَـــــامَة 3 10-20-2010 06:25 PM


ارشفة و تسريع شركة الفنون

أقسام المنتدى

الْمُنْتـَــــدَىَ الْعـَــــامْ | مَحَـــــطَةْ عُبـُــــوْر | المُنْتـَــدَىَ الْخـَــاصْ | الأَنْشِـــــطَةَ الْخَيـْــــرِيَةَ | المَواضِيــــع الإِســــلاَمِيٌـــة العَـــــامَة | فـُـــــلْ وَ كَـــــادِيْ | عالمــــــــــــــــكِ أنتِ | مَسَــــاحـَـة بــــَوح | رِيشَـة فَنان | المُُنْتـَــدَىَ الْشَـــبَاْبِيْ وَ الْتـَــرْفِيْهِيْ | عَــــــاْلَمَهٌ الْخـَـــــاصْ | مَشـَــــاْهِدَ وَ صُــــوَرْ | الْمُنْتـَــــدَىَ الأَِدَاْرِيْ | مَجـْــــلِسْ الإِشْـــــرَافْ | نَسْـــــمَعُ صَوْتـَــــكَ | وَقْـــــتْ مٌسْتَقْـــــطَعْ | الدِيـْــــوَانِيــَـــهْ | أَخْبـَــــاْرَ وَ مُنَاْسَبـَــــاتْ | تــــَـارِيــْـــخٌ وأَعـْــــلاَمْ | وِجـــهـــة نَـــظـــر | خـَــــاْصْ بـِــــالإِدَارَةَ | بَعِــــيْدَاً عَنِ الْحـَـــدَثْ | مَسْـــــرَحَ الإَبْتِسـَــــامَةَْ | الكُـمبـيـوتَر | مُنْتـَــدَىَ الأُسْـــرَةَ وَ الْمُجـْــتَمَعْ | لَذَاْئـِـــــذَ وَ شِفـَــــــاءْ | المُنٌتَـــــدَىَ الإِســـلاَمِي | نَبَـــيٌ الرَحٌمـــــــــةٌ وعُظَمَـــاءَ الإِســــلاَم | الصَوتِيَــــاتٌ والمَرئِيَــــَات الإِســــلَامِية | المُنتَدى التَقَنِي | الجَـــــــوَّال | الطِفْــــــــــــــــــــــــلْ | الدِيكـُــور و الأثــَــــاثْ | آخر الأخبــــــــــــار | ( خـَـاصْ بِمَجْمُــوْعَةْ الْعـَـائِلَةْ ) | المواضيع الحصرية | دورات متخصصة |


الساعة الآن 08:59 AM
This Forum used Arshfny Mod by islam servant
سعداء بتواجدكم معنا في منتديات عائلة
ال باسودان